Carla Silva

Contacto

ORCID

A2AS

Research Interests

Social and Employment policies; Quantitative and Qualitative Research Methodos; Multivariate Data Analysis and neural networks for pattern recognition on artificial intelligence systems.

Bio

European PhD degree in Education (2015), at Universidade Lusófona de Lisboa and Universidade Autónoma de Barcelona. Post-doctoral degree on Artifical Inteligence Systems, at Universidade Nova de Lisboa (2017). Bachelor degree on Exact and Applied Sciences at Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra (2002). Professor at Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, on the Social Service Institute Master and Bachelor courses, since 2015. Pedagogical adviser and teacher on sciences and technologies field.

Main Publications

  • Silva, C. (2017). Research Design – The New Perspective of Research Methodology. British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 19 (2), 1-12.
  • Silva, C. & Fonseca, J. (2016). Educational Data Mining: A Literature Review (pp 87-94). In Á. Rocha; M. Serrhini & Carlos Felgueiras (Eds), Advances in IntelligentSystems and Computing. Information and Communication Technologies. Europe and MENA Cooperation Advances, Volume 520.
  • Silva, C. (2014). Social representations in the paradigm of vocational education. American Journal of Sociological Research, 4(4): 123-126.
  • Silva, C. (2013). Does Education Matter? A Regression and Factorial Analysis between Work and Education (pp. 1-34). In William Grossman E. (Ed.), Labour Markets: Policies, Challenges and the Role of Globalization. New York: Nova Publishers.
  • Silva, C. (2012). The Cycles of Vocational Training in the region of Barcelona. Procedia – Social and Behavioral Sciences, (64), 1931-1937. Retrieved from: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042812056145

Main Research Projects

  • DOES EDUCATION MATTER? VOCATIONAL EDUCATION AND SOCIAL MOBILITY STRATEGIES IN YOUNG PEOPLE OF BARCELONA AND LISBON. A COMPARATIVE STUDY. Investigação no âmbito do processo de Doutoramento Europeu em Ciências da Educação pela Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologia (ULHT) e pela Universidade Autónoma de Barcelona (UAB), sob orientação dos Professores António Teodoro, Ana Benavente e Xavier Rambla (2012-2015).
  • AMOSTRA DA MOBILIDADE JUVENIL DE EDUCAÇÃO E FORMAÇÃO 2012/14 NA CATALUNHA E LISBOA E VALE DO TEJO. Scholarship by the European mobility research grant (two years) – Between UAB – GEPS and Ajuntament Barcelona – Cataluña (2015).
  • RECOLECCIÓN DE DATOS Y CUESTIONARIOS EN LA REGIÓN DE BARCELONA / RECOLHA DE DADOS E APLICAÇÃO DE QUESTIONÁRIOS NA REGIÃO DE BARCELONA, ERASMUS Mobility Grant Agencia Nacional PROALV (Lisbon, Portugal), (2010-2011).
  • EL ANÁLISIS DE LA PLATAFORMA Y LOS PROBLEMAS SOCIALES Y DE EMPLEOEN BARCELONA – ANÁLISE DA PLATAFORMA E QUESTÕES SOCIAIS E DE EMPREGO EM BARCELONA. Assistente de Investigação pela Life Long Learning Programme Generalitat de Catalunya (Barcelona, Catalunha, Espanha), (2011).
  • COMPUTER SUPPORTED COLLABORATIVE LEARNING – CSDL E AS POLÍTICAS SOCIAIS E EDUCATIVAS – USO DE TECNOLOGIAS EM SALA DE AULA , no desenvolvimento de novas abordagens nos processos e práticas de aprendizagem e formação, nomeadamente através das plataformas de gestão de aprendizagem (Learning Management Systems – LMS), com orientação e colaboração do Professor Doutor Carlos Diogo Moreira e na temática de Inteligência Artificial e Sistemas de Decisão Inteligente, utilizando técnicas de Data Mining na área da Computação/Informática e Estatística (desde 2017).

Artur Parreira

Contacto

ORCID

Research Interests

Methodology on action-research in the context of human systems management, within a complex paradigm. Research about knowledge society and its multiple aspects (socioeconomic, education and politics). Organization behavior, namely about motivation, leadership and quality of life.

Bio

Doutoramento em Psicologia Social do Trabalho, com a tese: Percepção e Representação do Estresse e da Qualidade de Vida: Fatores Pessoais e Contextuais. ICBAS –Univ. Porto, 2003. Mestrado em Psicoterapias Comportamentais e Cognitivas, Dissertação sobre o tema ULHT-Lisboa (2001). Pós graduação em Psicologia Organizacional, ISCTE –Lisboa (1999). Licenciatura em Ciências Filosóficas. Univ. Lisboa, opção Psicologia, 1975. Docente universitário desde 1977 (Fac. Psicologia, Porto) e atualmente no grupo Lusófona RJ, Brasil. Consultor na área de Sistemas Humanos, desde 1969.

Main Publications

  • Parreira, A.; Lorga A. S. & Rego, R. (2016). Knowledge societies and corrupt behavior: do the characteristics of those societies make corruption processes unsustainable ? Proceedings of International Conference Laemos, 6-9 de abril, Viñadel Mar, Chile.
  • Parreira, A. (2014). Em busca de uma tecnologia da liderança. Revista Unincor, Vol. 12, n.º 2, 852-863.
  • Parreira, A. (2010). Liderança: A Fórmula Multiplex. Lisboa: Ed. Sílabo.
  • Parreira, A. (2006). Gestão do Stress e da Qualidade de Vida. Lisboa: Ed. Monitor.
  • Parreira, A. & Lorga, A. S. (2016). The use of numerical value of adverbs of quantity and frequency in the measurement of behavior patterns: transforming ordinal scales into interval scales. Revista Ensaio – Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Vol. Nº 90, 109-126.

Main Research Projects

  • THE DECISIVE FACTORS FOR A HIGH QUALITY DISTANCE EDUCATION AND LEARNING EVALUATION, GUIDED BY THE COMPLEXITY PARADIGM AND COMPETENCES MANAGEMENT AS ITS EPISTEMOLOGICAL FRAMEWORK. Equipa de Pesquisa: Artur Parreira, Carla Marques, Lúcia Lehmann; Ana Lorga da Silva (em curso).
  • CONFIANÇA COMO FATOR DINAMIZADOR DE PRODUTIVIDADE E QUALIDADE DO DESEMPENHO NAS ORGANIZAÇÕES PRODUTIVAS. Integrado no subprojeto NOESIS – Economia. Equipa: Paulo Finuras, Artur Parreira, Ana Lorga da Silva, Rui Duarte Moura (em curso).
  • ESTUDO SOBRE A RIQUEZA: A QUESTÃO DA RIQUEZA, SUA CRIAÇÃO E MECANISMOS DE ACESSO. Investigador responsável (Início em 2017).
  • ESTUDO DA POBREZA E SUAS CAUSAS NAS SOCIEDADES ATUAIS. Investigador responsável (Início em 2017).

Ana Lorga da Silva

analorga

Contacto

ORCID

A2AS

Research Interests

Multivariate Data Analysis, especially on its application on different fields, such as Economy, Management, Social Sciences and Psychology. Research on missing data, mainly on hierarchical and non-hierarchical context analysis. Econometrics; temporal series, on financial and economical context.o.

Bio

A Mathematics degree at Faculdade de Ciências de Lisboa. Masters degree on Mathematics applied to Economics and Management at Instituto Superior de Economia e Gestão da Universidade de Lisboa and a joint PhD degree in Mathematics applied to Economics and Management at Instituto Superior de Economia e Gestão da Universidade de Lisboa and Informatics at the Conservatoire National des Arts et Métiers in Paris, France.
Professor at Instituto Superior de Economia e Gestão from 1991 to 2002, and at Universidade Aberta in 1995/96. Teaches at Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias since 2003, where she is a member of various research centers, in Portugal and abroad, since 1999. Her teaching subjects are: Mathematical analysis, Linear Algebra, Statistics, Mathematical models of forecasting, Multivariate Data Analysis, Econometrics and structural equation, besides advisory functions for master and PhD students
.

Main Publications

  • Parreira, A & Silva, A. L. (2016). The use of numerical value of adverbs of quantity and frequency in the measurement of behavior patterns: transforming ordinal scales into interval scales. Revista Ensaio – Avaliação e Políticas Públicas em Educação, n.º 90, jan./mar., 109-126.
  • Parreira, A. & Silva, A. L. (2015). A Lógica Complexa da Avaliação. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., v. 23, n. 87,  abr./jun. 2015, 367-388.
  • Silva, A. L. (2010). Uma Visão Geral sobre Dados Omissos. In Investigação e Prática em Economia (pp. 49-68). Parede: Principia Editora.
  • Silva, A. L.; Saporta, G. & Bacelar-Nicolau, H. (2004). Missing data and imputation methods in partition of variables. In Classification, Clustering and Data Mining Applications (pp.631-637). New York: Springer Publishing.
  • Silva, A. L.; Bacelar-Nicolau, H. & Saporta, G. (2002). Missing Data in Hierarchical Classification of Variables – a Simulation Study, Classification Clustering and Data Analysis. In: Data Analysis, Classification and Related Methods (pp.121-128). New York: Springer Publishing.

Main Research Projects

  • VALIDATION DE STRUCTURES DE CLASSIFICATION ET EXTENSIONS DES MÉTHODES HIERÁRCHIQUES 253-J4 (estabelecido entre ICCTI – Instituto de Cooperação Científica e Tecnológica Internacional e Embaixada de França), co-dirigido por Helena Bacelar-Nicolau e Yves Lechevallier
  • MODÈLES STATISTIQUES POUR LE DATA MINING 542-B2 (estabelecido entre GRICES – Gabinete de Relações Internacionais da Ciência e do Ensino Superior / Ministério da Ciência e Ensino Superior e Embaixada de França), co-dirigido por Helena Bacelar-Nicolau e Gilbert Saporta.